Breaking News
September 3, 2015 - BIAA delegation meet Finance Minister
September 3, 2015 - Leader of JICA-financed ‘Financial Sector Project for the Development of SME’ of BB and Patrick Houard Debraconier, Loan Appraisal Specialist (Consultant) of the same project are seen visiting Bank Asia’s Agent Banking Booths and Cluster of Cane Product, Shitalpati and Pottery manufacturing programs at Munshiganj recently.
September 3, 2015 - Okapia Mobile offers EMI facility
September 3, 2015 - Rani Mukherji expects baby in January
September 3, 2015 - Shruti Hassan clears air on her kissing scene in Welcome Back
September 3, 2015 - 100 marks for liberation war related question in BCS examinations
September 3, 2015 - Govt to make documentary on Bangabandhu
September 3, 2015 - Action against BCL boys not justified,Says SUST?Prof Zafar Iqbal
September 3, 2015 - Youth to Take Initiatives at BYLC Event
August 30, 2015 - FBCCI for power-based industries to cut gas dependence
August 30, 2015 - A killer of Niloy identified
August 30, 2015 - Quader slams ruling alliance leaders for opposing decision
August 30, 2015 - US TV shooting survivor recounts story before gunfire
August 30, 2015 - 5 organ trading racketeers held in capital
August 30, 2015 - Google launches free streaming service
August 30, 2015 - Eight Bangladeshis among 82 dead
August 16, 2015 - NHRC and Govt. have to work together: Speaker
August 16, 2015 - Send back killers of Bangabandhu: Nasim
August 16, 2015 - I’m ready to make any sacrifice for people: PM
August 16, 2015 - Indonesian plane carrying 54 people goes missing in Papua
August 16, 2015 - NCT remains inoperative for 7-yr for legal tangles: Shahjahan Khan
August 16, 2015 - Police submit charge-sheet against 13 in Rajon murder case
August 16, 2015 - Construction of elevated expressway starts
August 15, 2015 - Nusrat Faria`s film journey`s reaction
August 15, 2015 - Md. Mizanur Rahman, Managing Director of Modhumoti Bank Limited, inaugurating a training program on “TRANSFAST Remittance LLC” at its Training Institute on Monday.
August 15, 2015 - Mahbubur Rahman, Chairman of Eastland Insurance Company Limited, inaugurating its “Half-Yearly Conference-2015″ at a Convention Centre in the city on Thursday. Executive Vice Chairman Ghulam Rahman, CEO Arun Kumar Saha and Director General Service Brig Gen Sohail S Sabir (Retd) were present.
August 15, 2015 - Abdul Halim Chowdhury, Managing Director of Pubali Bank Ltd, poses with the winners of MasterCard’s unique ‘Card-Start-Go!’ campaign recently. DMD of the bank Safiul Alam Khan Chowdhury was present as special guest. Senior executives of both the organizations were present.
August 15, 2015 - Modi sets 1,000-day deadline to power up India villages
August 15, 2015 - President attends Milad for Bangabandhu
August 15, 2015 - PM phones Pranab, wishes his wife early recovery
সাকিবকে জন্ম দিনের শুভেচ্ছা

সাকিবকে জন্ম দিনের শুভেচ্ছা

শুভেচ্ছায় সিক্ত হোক সাকিব আল হাসানের ২৪তম জন্ম দিন। তার আলোয় আলোকিত হোক দেশের ক্রিকেট। প্রজন্ম থেকে প্রজন্মে প্রবাহিত হোক তার সাফল্য ধারা।

১৯৮৭ সালের এই দিনে মাগুড়া জেলায় জন্ম নিয়েছিলেন আইসিসি র‌্যাঙ্কিংয়ের শীর্ষ অলরাউন্ডার সাকিব। বাংলাদেশের ক্রিকেটে নতুন দিনের বারতা নিয়ে এসেছেন তিনি। এই ২৪ বছর বয়সেই ক্রিকেট বিশ্বে নিজেকে নিয়ে গেছেন অনন্য উচ্চতায়। সাকিব আর বাংলাদেশের ক্রিকেট এখন পরিপূরক।

২০০৬ সালে অভিষেকের পর থেকে প্রতি ম্যাচেই পরিণত ক্রিকেট খেলছেন এই অলরাউন্ডার। এশিয়া কাপে অসাধারণ নৈপুণ্য প্রদর্শন করে টুর্নামেন্টের সেরা খেলোয়াড় হয়েছেন। ধারাবাহিক পারফরমেন্স দিয়ে উইজডেন এলামনাক ক্রিকেটারর্স ম্যাগাজিনের বর্ষসেরা ক্রিকেটার হয়েছিলেন ২০০৯ সালে। আইসিসি ওয়ানডে র‌্যাঙ্কিংয়ে প্রায় দুই বছর শীর্ষ অলরাউন্ডার ছিলেন। সর্বশেষ টেস্ট র‌্যাঙ্কিংয়েও শীর্ষ অলরাউন্ডার হিসেবে জায়গা করে নিয়েছিলেন।

জাতীয় দলে তো আছেনই। খেলেছেন বাংলাদেশ এ, বাংলাদেশ ক্রিকেট বোর্ড একাদশের হয়ে। জাতীয় লিগে খেলেন খুলনা বিভাগে, বাংলাদেশ প্রিমিয়ার লিগে (বিপিএল) খুলনা রয়েল বেঙ্গলসে, আইপিএলে কলকাতা নাইট রাইডার্সে। এছাড়া ইংলিশ কাউন্টি ক্রিকেটে টানা দুই মৌসুম খেলেছেন উস্টারশায়ারে। এবার খেলতে যাচ্ছেন নর্দাম্পটনশায়ারে।

২০০৭ সালে দেশের মাঠে (চট্টগ্রাম) ভারতের বিপক্ষে টেস্ট অভিষেকের পর থেকে এপর্যন্ত ২৬ ম্যাচ খেলে ১৬৩০ রান করেছেন বাঁহাতি এই অলরাউন্ডার। দু`টি শতক এবং ৯টি অর্ধশতকসহ ৯৬ উইকেট পেয়েছেন টেস্টে। ওয়ানডেতে পেয়েছেন ৫টি শতক এবং ২৫টি অর্ধশতকের পাশাপাশি ১৬০টি উইকেট নিয়েছেন। রান করেছেন ৩৬৩৫। একক বাংলাদেশি হিসেবে ওয়ানডেতে সবচেয়ে বেশি রানের রেকর্ড তারই।

ছোট্ট ক্যারিয়ারে অনেক কিছুই দেখেছেন সাকিব আল হাসান। ২০০৯ সালে অধিনায়ক হয়ে বিদেশের মাটিতে বাংলাদেশকে টেস্ট এবং ওয়ানডে সিরিজ জিতিয়েছিলেন। দেশের মাটিতে ২০১১ সালে কিউইদের করেছিলেন ধবলধোলাই। কিন্তু ২০১১ সালের আগস্টে জিম্বাবুয়ে সফর থেকে দেশে ফেরার পর তাকে অধিনায়কত্ব থেকে সরিয়ে দেওয়া হয়।।

About author

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

AWARD

Reflection Team

বাংলা

শেষ পর্যন্ত…

শেষ পর্যন্ত…

বলিউড তারকাদের প্রেমের খবর খুব বেশি দিন গোপন থাকে না। কয়েকদিন চুপিসারে প্রেম চললেও যথাশিগগির সেটা অকপটে স্বীকার করেন। এ…

Recent Video

Photo Gallery